středa 21. března 2007

Hračky

Když jsem se stavoval doma, pořídil jsem si pár nových hraček do sbírky. Mimo jiné DVB-T tuner AVerTV Volar. Byl to nejlevnější tuner, který splňoval moje skromné požadavky - není to velká krabica, pracuje pod Linuxem, má teletext. Teletext kvůli tomu, že v UK jsou všechny pořady (včetně např. zpravodajství) kompletně otitulkovaný a moje angličtina není na takové úrovni abych tomu bez titulků rozuměl. Jsem s ním docela spokojen, až na software který toho moc neumí, a když už něco umí, tak to dělá špatně. Například přehled programů a pořadů (EPG) sice umí, ale je to taková malá tabulka, která se nedá zvětšit, a člověk musí pořád skrolovat a to jak vertikálně, tak horizontálně. Když si chci na ten program přepnout, tak nestačí na program kliknout, ale musí se naťukat ručně. Teletext taky umí a zjistil jsem, že digitální teletext je od normálního teletextu dost podstatně liší. Např. umí obrázky, nemusí se zadávat čísla stránek, spíš to vypadá jako web. O co mě šlo - titulky fungují trochu podivně, ale použitelně. Jenom teda nemají nic společného s teletextem, jak jsem se původně domníval. Poměrně zásadní rozdíl je v digitálním vysílání v ČR a v UK. Zatím co v ČR je všehovšudy 5 kanálů (v Praze možná 10), v UK je jich minimálně 50 a 90 % vysílání je širokoúhle, zatím co u nás vysílá širokoúhle akorát ČT2 a to tak 5 %.